dieta
Objawy Przyczyny

Kamienie kałowe a dieta

Wiele osób uskarża się na co dzień na problemy ze swoim układem pokarmowym. Najczęściej pojawiają się u nich takie objawy, jak wzdęcia, zaparcia, czy biegunki. Z czasem, mogą one jednak prowadzić do poważniejszych problemów, dlatego nigdy nie wolno ich bagatelizować. Szczególnie groźne są zaparcia, ponieważ skutkują one powstawaniem kamieni kałowych, co jest bolesną i groźną przypadłością.

Czym są kamienie kałowe?

Są to złogi, które gromadzą się w końcówce jelita grubego, a więc w odbytnicy. Są to niestrawione resztki pokarmowe, które formują twarde i pozbawione płynów masy, podobne swoim kształtem właśnie do kamieni. Bardzo trudno jest pozbyć się takich złogów, ponieważ zwykła perystaltyka jelit nie jest sobie w stanie z nimi poradzić. Wiele osób skarży się na problemy z wypróżnieniem przez kilka, a nawet kilkanaście dni. Nie wolno do tego dopuszczać, ponieważ może to skutkować poważnym stanem zapalnym jelita grubego, a także hemoroidami i wypadaniem odbytnicy.

Co powoduje powstawanie kamieni jelitowych?

  • przede wszystkim, większość lekarzy wskazuje na siedzący tryb życia,
  • kamienie pojawiają się u osób, które są na stałe unieruchomione, na przykład na skutek jakiejś choroby, lub po prostu nie uprawiają żadnej aktywności fizycznej,
  • często przyczyną bywa nadwaga,
  • najczęściej jednak, kamienie są skutkiem niewłaściwe diety oraz picia zbyt małej ilości płynów,
  • bywa, że kamienie pojawiają się na skutek zaburzeń hormonalnych. Najczęściej jest to niedoczynność tarczycy.

Najczęściej na kamienie cierpią osoby, które prowadzą niehigieniczny tryb życia i nie dbają o to, co jedzą oraz w jakich warunkach. Zdarzają się one u osób starszych, na skutek dłuższego unieruchomienia lub choroby, ale czasami skarżą się na nie też dzieci. Więcej o przyczynach przeczytasz na Poradnik Zdrowie.

Jakie są objawy kamieni kałowych?

Objawy, które towarzyszą złogom kałowym, trudno jest pomylić z czymś innym. Przede wszystkim, są to długie i uporczywe zaparcia. Pomimo parcia, kał nie jest w stanie przedostać się z odbytnicy i zalega w niej. Powoduje to bolesność w okolicach brzucha, jak również samej odbytnicy. U wielu osób pojawiają się z czasem nudności i wymioty. Wówczas natychmiast należy zgłosić się do lekarza, ponieważ oznacza to najprawdopodobniej, że doszło do stanu zapalnego.

Jaka jest prawidłowa na kamienie kałowe dieta?

  • przede wszystkim, powinna być to dieta wysokoresztkowa. Warto postawić więc na produkty takie, jak warzywa i kasze,
  • bardzo ważne jest też spożywanie błonnika pokarmowego. Można go znaleźć w pieczywie z pełnego ziarna, w płatkach owsianych, skórkach niektórych owoców i warzyw, jak również w kaszach. Błonnik można też suplementować, na przykład ziołowym preparatem najwyższej jakości Fibra Vitale,
  • na kamienie kałowe dieta powinna być raczej uboga w białko zwierzęce, ponieważ ono również sprzyja zaparciom. Lepiej zastąpić je roślinnym, które pochodzi z roślin strączkowych, a te również bardzo bogate są w błonnik pokarmowy,
  • należy też pić spore ilości płynów. Najlepiej wypijać minimum dwa litry wody mineralnej niegazowanej każdego dnia. Poza tym, można pić też ziołowe napary i herbaty, kawę orkiszową, a także soki warzywne. Dobre wyciskarki nie pozbawiają takich soków błonnika.

Ważne, aby spożywać posiłki w sposób regularny, o podobnych porach i w podobnych ilościach. Nie wolno się przejadać potrawami ciężkimi i tłustymi. Zaleca się, aby taką optymalną dietę wprowadzać u jak najmłodszych dzieci, ponieważ one również coraz częściej cierpią z powodu zaparć i kamieni jelitowych.

Dobrze jest u nich też wprowadzić nawyk codziennego wypróżniania się, o stałej porze. Dzieci nie powinny jadać zbyt wielu słodyczy i pić słodkich soków. Należy też unikać konserwantów i sztucznych dodatków.

Może ci się spodobać

12 Komentarzy

  1. Ewka says:

    Moim problemem są częste wzdęcia oraz bóle brzucha. Podejrzewam u siebie kamienie kałowe. Jednak nie wiem , do którego specjalisty się udać. A może sama powinnam zastosować jakieś sposoby na zapchane jelita?

  2. Dina says:

    Interesujący artykuł! 🙂

    Sama polecam pić koktajl oczyszczający jelita np. ze szpinaku, bananów, jabłek + ziaren.
    No, a na śniadanie oczywiście owsianka z bakaliami. 🙂

  3. Viola says:

    Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego co to można oznaczać jeśli męczą ich zaparcia albo problemy z jelitami. Myślą, że wezmą jakąś tabletke, ew. 10 i będzie po problemie. Dobrze, że są takie artykuły jak ten, bo trzeba uświadamiać ludzi

  4. geek says:

    Nie powinno się w ogóle jeść tłustych i ciężkich potraw. Raz na jakiś czas rozumiem, ale niektórzy mają taką dietę na co dzień a potem dziwią się, że mają problemy ze zdrowiem.

  5. kiszon says:

    W żadnym wypadku nie należy ignorować takich symptomów. Mój wujek miał przez to problemy, bo wiadomo chłop ze wsi nie pójdzie do lekarza. Alkohol nie pomógł mu w tym tymbardziej i teraz musi chodzić na lewatywy haha

  6. Cinek says:

    Współczuję mu 🙁 udało mi się cudem tego uniknąć, bo nie miałem jeszcze tak poważnej sytuacji, ale czułem, że jelita nie funkcjonują jak należy. Leków nie chciałem, bo jestem zrażony do lekarzy i piję zioła FibraVitale już od ponad miesiąca. No na początku nic – wiadomo, a po kilku tygodniach zacząłem odczuwać poprawę. Nie męczyły mnie już zaparcia i odetchnąłem psychicznie i fizycznie 😀

  7. chichotka says:

    no i właśnie każdy powinien pić zioła, bo teraz w tym jedzeniu jest tyle szkodliwych substancji, że nie dziwię się, że ludzie tak chorują i ciągle im coś dolega. Ja też piję już od wielu lat ziółka i nie tylko lepiej działają jelita, ale też moja skóra lepiej wygląda i mam mocniejszą odporność niż moi znajomi 🙂

  8. Ona says:

    Ja mam spore problemy z zaparciami i przyznam, że wcześniej brałam leki, które działały tylko na chwilę. Teraz mam trochę wyrzuty sumienia, bo zaczęłam dowiadywać się więcej o naturalnych sposobach na zaparcia i problemy z jelitami. Nie mam za bardzo czasu na przyrządzanie sobie zdrowych obiadków. Macie jakieś sposoby na szybkie i zdrowe gotowanie?

  9. Domi says:

    Właśnie robienie zdrowych obiadów wcale nie zajmuje tak dużo czasu 🙂 Na śniadanie dobre są płatki jaglane z owocami orzechami. Bardzo szybko się robi takie śniadanie i jesteś najedzona przez wiele godzin bez uczucia napełnienia żołądka. Na obiad można ugotować kasze i w tym czasie zrobić na szybko sałatkę z dowolnych warzyw albo np kotlety z pieczarek i soczewicy albo pierś z kurczaka jeśli musisz zjeść coś z mięsem. Zamiast makaronu pszennego ugotuj makaron brązowy. Jest bardzo dużo przepisów, poszukaj w necie 😀

  10. wiesia says:

    Myślałam, że to tylko takie gadanie, że trzeba jeść zawsze o stałych porach i pić dużo wody a jak pojawiły się zaparcia to musiałam tak zacząć jeść i faktycznie to działa! Trochę mi praca na to nie pozwala, bo pracuję codziennie w innych godzinach, ale przestałam jeść takie jedzenie na szybko i jest znacznie lepiej

  11. monika says:

    Nie polecam tabletek na przeczyszczenie. Brałam je na własną rękę, bo były bez recepty i często mi się zdarzało tak robić. Lekarz nakrzyczał na mnie, bo groziło mi uszkodzenie błony śluzowej jelita, dlatego ciągle źle się czułam. Nie każdy lekarz jest taki zły. Mój powiedział, że przede wszystkim to dieta! Dlatego w tym artykule jest dużo racji

  12. Jurata says:

    Strączki, moja miłość <3 Dobrze wiedzieć, że zawierają dużo białka i błonnika naturalnego. Dzięki czemu nie mam zapchanych jelit.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *