Kamienie jelitowe – zapobieganie

Osoby w różnym wieku uskarżają się na dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Najczęściej są to zaparcia, wzdęcia oraz biegunki. Również u dzieci pojawiają się tego typu objawy, które z pewnością świadczą o nieprawidłowej diecie i prowadzeniu złego trybu życia. U wielu osób, które cierpią na przewlekłe i uporczywe zaparcia, pojawiają się z czasem kamienie kałowe, które powodują ból i dyskomfort.

Czym są kamienie jelitowe?

Są to po prostu złogi kału, które formują się w twarde i suche kamienie. Bardzo ciężko jest je rozbić i zwykła perystaltyka jelita nie jest sobie w stanie z nimi poradzić. U niektórych osób taki problem trwa od kilku do nawet kilkunastu dni i nie mogą się one normalnie wypróżnić. Może to skutkować powstawaniem hemoroidów, zapaleniem jelita grubego, ale nawet wypadaniem odbytu.

Co powoduje powstawanie kamieni kałowych?

Najczęściej lekarze wskazują na kilka podstawowych przyczyn powstawania kamieni:

  • przede wszystkim jest to siedzący tryb życia i brak aktywności ruchowej,
  • powodem jest spożywanie zbyt małej ilości błonnika pokarmowego, który doskonale reguluje pracę jelit i ułatwia pozbywanie się resztek pokarmowych,
  • ważną przyczyną jest również wypijanie zbyt małej ilości wody i innych płynów. Kał zmienia się wówczas w twardą masę i powstają kamienie jelitowe,
  • poza tym, często wskazuje się na otyłość,
  • niewłaściwą dietę i zaburzenia hormonalne.

Kamienie jelitowe – objawy

Nie trudno jest się domyśleć, że pojawił się problem z kamieniami kałowymi, ponieważ nasz organizm bardzo szybko daje to po sobie poznać. Przede wszystkim, pojawiają się bardzo uciążliwe zaparcia. Trwają one od kilku do kilkunastu dni. Kiedy pojawia się parcie na stolec, kamienie nie są w stanie wydostać się z odbytnicy i często pojawia się jedynie wodnista wydzielina. Niekiedy może nawet być widoczna krew. Wiele osób skarży się przede wszystkim na ból brzucha i ból w okolicy odbytnicy. Z czasem, pojawiają się nudności i wymioty oraz silny stan zapalny w jelicie grubym. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i zadbanie o normalny poziom wypróżnień.

Jak zapobiegać powstawaniu złogów w jelitach?

Przede wszystkim, należy dbać o właściwą częstotliwość wypróżnień, ponieważ kamienie jelitowe są skutkiem długotrwałych zaparć. Kiedy już te się pojawią, wówczas powinno się stosować:

  • środki, które zmiękczają masę kałową,
  • środki, które działają w sposób drażniący na jelito grube i powodują perystaltykę, może być to zwykły czopek glicerynowy,
  • środki o działaniu przeczyszczającym.

Z tymi ostatnimi, należy jednak bardzo uważać. Nie wolno ich stosować zbyt często, ponieważ powodują rozleniwienie się jelita grubego, co przyczynia się właśnie do zaparć. W przypadku nawracających zaparć, koniecznie należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu lub proktologa, ponieważ nie wolno na własną rękę zmuszać jelit do nadmiernej perystaltyki.

Poza tym, osobom cierpiącym z powodu kamieni kałowych zaleca się również picie sporej ilości płynów. Najlepiej, żeby była to mineralna woda niegazowana. Osoba dorosła powinna wypijać samej wody minimum dwa litry, nie wliczając w to innych płynów. Warto postawić też na spożywanie naturalnego błonnika pokarmowego, na przykład Fibra Vitale, który bardzo pomaga przy wypróżnieniach i skutecznie walczy też z nadwagą. Nasionka pęcznieją w jelitach i rozrzedzają treści kałowe, jak również wymiatają resztki z jelit i pomagają w usuwaniu kału.

Bardzo ważna jest też odpowiednia dawka ruchu i aktywności fizycznej. Lepiej unikać biernego trybu życia, ponieważ sprzyja on zaparciom. Zaleca się również przyjmowanie probiotyków, w postaci tabletek lub tych naturalnych, zawartych na przykład w kefirach. Już u małych dzieci trzeba też nabrać nawyku codziennego wypróżniania się.

Dieta w przypadku kamieni jelitowych

Lekarze i dietetycy zalecają również profilaktyczne stosowanie odpowiedniej diety wysokoresztkowej. Powinny się w niej znaleźć przede wszystkim warzywa oraz kasze. Poza tym, dobrze jest jeść produkty bogate w błonnik, jak kaszę, pieczywo i makarony pełnoziarniste oraz płatki owsiane. Warto zjadać sporo kiszonek, na przykład kapusty i ogórków, ponieważ doskonale wpływają one na równowagę biologiczną w jelitach i pomagają w walce z zaparciami. W diecie powinno być jak najmniej białka zwierzęcego. Lepiej postawić na warzywa strączkowe, które zawierają sporo białka, a jednocześnie można w nich znaleźć błonnik, na przykład w skórkach. Taką dietę warto wprowadzić już nawet u małych dzieci i nauczyć je zdrowych nawyków, jak na przykład picia wody.